Propisi

ODLUKA O OMBUDSMANU GRADA BEOGRADA

I – OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1.

Ovom odlukom uređuju se nadležnost i ovlašćenja, način postupanja, izbor i prestanak dužnosti Ombudsmana za grad Beograd (u daljem tekstu: ombudsman) i druga pitanja od značaja za rad Ombudsmana.

Član 2.

Ombudsman je ovlašćen da štiti i kontroliše poštovanje prava građana i kontroliše rad Gradske uprave grada Beograda i javnih službi čiji je osnivač Grad Beograd (u daljem tekstu: subjekti kontrole) ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada Beograda (u daljem tekstu: Grad).

Ombudsman nije ovlašćen da kontroliše rad Skupštine grada Beograda (u daljem tekstu: Skupština), Gradonačelnika grada Beograda (u daljem tekstu: Gradonačelnik) i Gradskog veća grada Beograda (u daljem tekstu: Gradsko veće).

Samostalnost i nezavisnost

Član 3.

Ombudsman je organ koji je samostalan i nezavisan y obavljanju poslova utvrđenih ovom odlukom i niko nema pravo da utiče na njegov rad i postupanje.

Ombudsman za svoj rad odgovara Skupštini.

Ombudsman vrši svoju dužnost y okviru Ustava, zakona, drugih propisa i opštih akata i y svom radu pridržava se načela pravde i pravičnosti.

Sedište

Član 4.

Sedište ombudsmana je y Beogradu ul. Kosovska br. 17.

Javnost rada

Član 5.

Rad Ombudsmana je javan.

Javnost rada Ombudsmana obezbeđuje se podnošenjem i objavljivanjem godišnjeg i posebnih izveštaja i na drugi način koji Ombudsman odredi.

II – NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA

Nadležnost

Član 6.

Ombudsman štiti poštovanje prava građana i ostvarivanje tih prava, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem subjekata kontrole, ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada.

Ovlašćenja

Član 7.

Ombudsman, pored prava na pokretanje i vođenje postupka, ima pravo da pružanjem dobrih usluga, posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno, y cilju unapređenja rada subjekata kontrole i unapređenja zaštite ljudskih sloboda i prava.

Član 8.

Ombudsman je ovlašćen da vodi postupak po pritužbama građana gradske opštine ukoliko se radi o povredi propisa i opštih akata Grada ako Ombudsman za gradsku opštinu nije ustanovljen ili ne postupa po pritužbi građana.

Učešće y izradi propisa

Član 9.

Ombudsman podnosi nadležnom organu Grada inicijativu za izmenu i dopunu propisa i opštih akata Grada ako smatra da do povrede prava građana dolazi zbog nedostataka y tim aktima, kao i da inicira donošenje novih propisa i drugih opštih akata Grada kada smatra da je to od značaja za zaštitu prava građana.

Ombudsman daje mišljenje Gradskom veću i drugom ovlašćenom predlagaču na nacrt propisa ili opšteg akta Grada kada se njime uređuju pitanja od značaja za zaštitu i unapređenje prava građana.

Pokretanje postupka pred Ustavnim sudom

Član 10.

Ombudsman podnosi inicijativu za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona, drugih propisa i opštih akata kojima se uređuju pitanja koja se odnose na prava građana, ukoliko smatra da isti nisu u skladu sa ustavnim zakonom.

Pokretanje postupka pred nadležnim organima

Član 11.

Ombudsman je ovlašćen da javno preporuči razrešenje funkcionera koji je odgovoran za povredu prava građana, odnosno da inicira pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog y subjektu kontrole koji je neposredno odgovoran za učinjenu povredu i to ako iz ponovljenog ponašanja funkcionera ili zaposlenog proizilazi namera da odbija saradnju sa Ombudsmanom ili ako se utvrdi da je učinjenom povredom građaninu pričinjena materijalna ili druga šteta većih razmera.

Član 12.

Kada nađe da y radnjama rukovodećeg radnika ili zaposlenog y subjektu kontrole ima elemenata krivičnog ili drugog kažnjivog dela, Ombudsman je ovlašćen da nadležnom organu podnese zahtev, odnosno prijavu za pokretanje krivičnog, prekršajnog ili drugog odgovarajućeg postupka.

Obaveza saradnje sa Ombudsmanom

Član 13.

Subjekti kontrole obavezni su da sarađuju sa Ombudsmanom.

Ombudsman ima pravo da obavi razgovor sa svakim zaposlenim licem subjekta kontrole kada je to od značaja za postupak koji vodi.

Član 14.

Predsednik Skupštine, Gradonačelnik, članovi Gradskog veća. načelnik Gradske uprave grada Beograda, Gradski javni pravobranilac, direktori javnih službi čiji je osnivač Grad dužni su da prime, bez odlaganja, a najkasnije y roku od 15 dana, Ombudsmana na njegov zahtev.

Član 15.

Odnosi između Ombudsmana i Lokalnih ombudsmana za gradsku opštinu zasnivaju se na međusobnoj saradnji y skladu sa ovom odlukom.

III – POSTUPAK

Pokretanje postupka

Član 16.

Ombudsman pokreće postupak po pritužbi građana ili po sopstvenoj inicijativi.

Svako fizičko ili pravno lice, domaće ili strano koje smatra da su mu aktom, radnjom ili nečinjenjem subjekta kontrole povređena prava može da podnese pritužbu Ombudsmanu.

Lice iz stava 2. ovog člana može se obratiti Ombudsmanu i preko odgovarajućeg udruženja, odnosno organizacije.

Pritužbu y ime maloletnog lica podnosi roditelj, odnosno zakonski zastupnik, a ako se radi o povredi prava pravnog lica pritužbu podnosi lice ovlašćeno za zastupanje tog pravnog lica.

Ombudsman ne postupa po anonimnoj pritužbi.

Ako smatra da y anonimnoj pritužbi ima osnova za njegovo postupanje, Ombudsman pokreće postupak po sopstvenoj inicijativi.

Član 17.

Pre podnošenja pritužbe Ombudsmanu, podnosilac pritužbe je dužan da pokuša da zaštiti svoja prava y odgovarajućem pravnom postupku.

Ombudsman će uputiti podnosioca pritužbe na pokretanje odgovarajućeg pravnog postupka, ako je takav postupak predviđen, i neće postupati po pritužbi dok prethodno ne budu iscrpljena sva pravna sredstva, y odgovarajućem pravnom postupku.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, Ombudsman može pokrenuti postupak i pre nego što su iscrpljena sva pravna sredstva ako bi podnosiocu pritužbe bila naneta nenadoknadiva šteta ili kad Ombudsman oceni da je došlo do grubog kršenja profesionalnog postupanja zaposlenih, načela samostalnosti i zakonitosti, stručnosti, nepristrasnosti i političke neutralnosti, delotvornosti y ostvarivanju prava stranaka i poštovanja stranaka y subjektu kontrole.

Pritužba

Član 18.

Pritužba sadrži naziv subjekta na čiji se rad odnosi, opis povreda prava, činjenice i dokaze koji potkrepljuju navode iz pritužbe, podatke o tome koja su pravna sredstva iskorišćena, kao i ime i adresu podnosioca.

Pritužba se podnosi y pisanoj formi (uključujući i elektronsku komunikaciju) ili usmeno na zapisnik i za njeno podnošenje ne plaća se taksa niti bilo koja druga naknada.

Dopuna pritužbe

Član 19.

Ako pritužba ne sadrži sve potrebne podatke, Ombudsman može zatražiti da se ona dopuni y roku koji on odredi.

Rok za podnošenje pritužbe

Član 20.

Pritužba se može podneti najkasnije y roku od jedne godine od učinjene povrede prava građana, odnosno od poslednjeg postupanja ili nepostupanja subjekta kontrole y vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Nepostupanje po pritužbi

Član 21.

Ombudsman je dužan da postupi po svakoj pritužbi osim:

  1. ako predmet na koji se odnosi pritužba ne spada y nadležnost Ombudsmana;
  2. ako je pritužba podneta po isteku propisanog roka iz člana 20. Odluke;
  3. ako je pritužba podneta pre upotrebe svih raspoloživih pravnih sredstava, a nisu ispunjeni uslovi iz člana 17. stav 3. Odluke;
  4. ako je pritužba anonimna, osim y slučaju iz člana 16. stav 6. Odluke;
  5. ako pritužba ne sadrži potrebne podatke, a podnosilac nedostatak ne otkloni ni y naknadnom roku određenom za dopunu pritužbe, niti se obrati Ombudsmanu za stručnu pomoć y otklanjanju nedostatka.

Ako zbog nekog od razloga iz stava 1. ovog člana nema osnova za postupanje Ombudsman će odbaciti pritužbu, o čemu je dužan da obavesti podnosioca pritužbe, uz navođenje razloga za odbacivanje.

Obaveštenje

Član 22.

O pokretanju i završetku postupka Ombudsman obaveštava podnosioca pritužbe, kao i subjekt kontrole protiv kojeg je podneta pritužba.

Subjekt kontrole je obavezan da odgovori na sve zahteve Ombudsmana, kao i da mu dostavi sve tražene informacije i spise y roku koji on odredi, a koji ne može biti kraći od 15 niti duži od 30 dana.

Ombudsman može, y naročito opravdanim slučajevima, da subjektu kontrole ne otkrije identitet podnosioca pritužbe.

Ombudsman može zatražiti dodatne podatke i informacije y novom roku ako oceni da izjašnjenje subjekta kontrole ne sadrži sve potrebne podatke.

Obaveze subjekta kontrole

Član 23.

Subjekt kontrole je dužan da Ombudsmanu, na njegov zahtev, stavi na raspolaganje sve podatke, službene spise, dokumentaciju bez obzira na stepen tajnosti, osim kada je to y suprotnosti sa zakonom, te da mu omogući pristup svim prostorijama.

Ukoliko subjekt kontrole ne postupi y ostavljenom roku, mora obrazložiti razloge za nepostupanje po zahtevu Ombudsmana.

Nepostupanje po zahtevu Ombudsmana smatra se ometanjem njegovog rada i o tome Ombudsman može da obavesti neposredno višeg rukovodećeg radnika subjekta kontrole odnosno Skupštinu grada Beograda ili javnost.

Obustava postupka

Član 24.

Ombudsman će obustaviti postupak po pritužbi ako:

  1. utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut odgovarajući pravni postupak;
  2. podnosilac pritužbe ne sarađuje y postupku;
  3. podnosilac pritužbe povuče pritužbu;
  4. subjekt kontrole protiv kojeg je podneta pritužba y međuvremenu otkloni učinjenu povredu.

Stručnjaci i svedoci

Član 25.

Ombudsman može, radi utvrđivanja činjenica, kao stručnjaka ili svedoka, pozvati svako lice koje poseduje saznanja, odnosno informacije o navodima iz pritužbe.

Preporuka

Član 26.

Nakon utvrđivanja svih relevantnih činjenica i okolnosti Ombudsman može obavestiti podnosioca pritužbe da je pritužba neosnovana ili može utvrditi da su postojali nedostaci y radu subjekta kontrole.

Ako nađe da su postojali nedostaci y radu subjekta kontrole Ombudsman će uputiti preporuku subjektu kontrole o tome kako bi uočeni nedostatak trebalo otkloniti.

Subjekt kontrole je dužan da, najkasnije y roku od 30 dana od dana dobijanja preporuke, dostavi izveštaj o preduzetim radnjama radi otklanjanja nedostatka, odnosno da ga obavesti o razlozima zbog kojih nije postupio po preporuci.

Ukoliko subjekt kontrole ne postupi po preporuci, Ombudsman se može obratiti javnosti odnosno Skupštini grada Beograda, a može i da preporuči utvrđivanje odgovornosti rukovodećeg radnika subjekta kontrole.

IV IZVEŠTAJ O RADU

Član 27.

Ombudsman podnosi Skupštini redovan godišnji izveštaj o radu.

Godišnji izveštaj sadrži podatke o aktivnostima y prethodnoj godini, o uočenim nedostacima y radu subjekata kontrole, kao i predloge za poboljšanje položaja građana y odnosu na te subjekte.

Godišnji izveštaj podnosi se do 15. marta tekuće za prethodnu godinu.

Godišnji izveštaj objavljuje se y „Službenom listu grada Beograda“ i na zvaničnoj internet stranici Grada.

U toku godine, Ombudsman može da podnese i posebne izveštaje, ako za tim postoji potreba.

V – IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Izbor i mandat zaštitnika građana

Član 28.

Skupština bira ombudsmana na predlog više od jedne trećine odbornika većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Ombudsman se bira na vreme od 5 godina i na istu dužnost isto lice može biti izabrano najviše dva puta uzastopno.

Smatra se da je Ombudsman stupio na dužnost momentom polaganja zakletve.

Član 29.

Postupak za izbor ombudsmana započinje se najkasnije tri meseca pre isteka mandata Ombudsmana.
Uslovi za izbor ombudsmana

Član 30.

Za Ombudsma može biti izabran državljanin Republike Srbije pod uslovom:

  1. da je diplomirani pravnik;
  2. da ima položen pravosudni ispit;
  3. da ima najmanje deset godina radnog iskustva na pravnim poslovima koji su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti Ombudsmana posle položenog pravosudnog ispita i
  4. da ima zapaženo iskustvo y zaštiti prava građana.

Zamenik ombudsmana

Član 31.

Ombudsman ima četiri zamenika (u daljem tekstu: zamenik) koji mu pomažu y obavljanju poslova, y okviru ovlašćenja koja im on prenese.

Zamenik ombudsmana se bira na period od 5 godina i isto lice može najviše dva puta uzastopno biti birano na ovu funciju.

Prilikom davanja ovlašćenja zameniku, Ombudsman vodi računa da se obezbedi određena specijalizacija za obavljanje poslova, naročito y pogledu prava deteta, prava osoba sa invaliditetom i dr.

Ombudsman određuje zamenika koji ga zamenjuje y slučaju odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoje poslove.

Uslovi za izbor zamenika

Član 32.

Za zamenika ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije pod uslovom:

  1. da je diplomirani pravnik;
  2. da ima položen pravosudni ispit;
  3. da ima najmanje pet godina radnog iskustva na pravnim poslovima koji su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti Ombudsmana, posle položenog pravosudnog ispita i
  4. da ima zapaženo iskustvo y zaštiti prava građana.

Član 33.

Skupština bira zamenika na predlog Ombudsmana, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Zamenik Ombudsmana građana stupio je na dužnost momentom polaganja zakletve.

Nespojivost funkcije

Član 34.

Ombudsman i zamenik ne mogu biti članovi političke stranke i ne mogu obavljati drugu javnu funkciju, niti profesionalnu delatnost, niti drugu dužnost ili posao koji bi mogao uticati na njihovu samostalnost i nezavisnost.

Ombudsman i zamenik imaju položaj funkcionera y smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa y vršenju javnih funcija i na njih se y celini primenjuju odredbe tog zakona.

Danom stupanja na dužnost Ombudsmanu, odnosno zameniku prestaju sve javne, profesionalne i druge funkcije, odnosno dužnosti ili poslovi koje je do tada obavljao ako su suprotni odredbama ove odluke, kao i članstvo y političkim organizacijama.

Zakletva

Član 35.

Ombudsman i zamenik pre stupanja na dužnost polažu zakletvu koja glasi:

„Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati odgovorno, nepristrasno i nezavisno, y skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima i da ću savesno raditi na zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda.“

Ombudsman polaže zakletvu pred Skupštinom, a zamenik Ombudsmana pred predsednikom Skupštine.

Ako Ombudsman, odnosno zamenik bez opravdanog razloga ne stupi na dužnost y roku od 8 dana od dana polaganja zakletve, smatra se da nije izabran što Skupština konstatuje na osnovu obaveštenja predsednika Skupštine na prvoj narednoj sednici. U tom slučaju odmah se pokreće postupak za izbor novog ombudsmana odnosno njegovog zamenika.

Prestanak dužnosti

Član 36.

Ombudsmanu, odnosno njegovom zameniku prestaje dužnost:

  1. istekom mandata;
  2. razrešenjem;
  3. smrću;
  4. ostavkom;
  5. gubitkom državljanstva;
  6. ispunjenjem uslova za penziju y skladu sa zakonom;
  7. ako trajno izgubi sposobnost za obavljanje dužnosti.

Razrešenje

Član 37.

Ombudsman se razrešava dužnosti ako:

  1. nestručno ili nesavesno obavlja svoju dužnost;
  2. ako je član političke stranke, obavlja drugu javnu funkciju, profesionalnu delatnost, odnosno drugu dužnost ili posao koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost, ako postupa suprotno zakonu kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija;
  3. ako pravosnažno bude osuđen za krivično delo.

Predlog za razrešenje Ombudsmana grada Beograda podnosi najmanje 1/3 odbornika y Skupštini, a odluka o razrešenju donosi se većinom glasova ukupnog broja odbornika.

Ombudsman i zamenik imaju pravo da se na sednici Skupštine na kojoj se odlučuje o njihovom razrešenju obrate odbornicima.

Član 38.

U slučaju prestanka dužnosti Ombudsmana, do izbora novog Ombudsmana ovu dužnost obavlja zamenik koga je Ombudsman odredio da ga zamenjuje y slučaju odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoje poslove.

Suspenzija

Član 39.

Skupština, na predlog najmanje 1/3 odbornika, odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika, o suspenziji Ombudsmana odnosno zamenika ako je:

  1. protiv njega određen pritvor;
  2. osuđen za krivično delo, a presuda nije postala pravosnažna.

Skupština će većinom glasova od ukupnog broja odbornika, ukinuti suspenziju čim prestanu razlozi za njeno uvođenje.

Razrešenje zamenika

Član 40.

Zamenik Ombudsmana se razrešava dužnosti iz razloga utvrđenih ovom odlukom za razrešenje Ombudsmana.

Predlog za razrešenje zamenika ombudsmana podnosi najmanje 1/3 odbornika y Skupštini kao i Ombudsman, a odluka o razrešenju donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Akt o razrešenju

Član 41.

Ombudsman, odnosno zamenik je razrešen danom donošenja akta o razrešenju.

VI – PRAVA I OBAVEZE

Plata

Član 42.

Ombudsman ima pravo na platu y visini plate načelnika Gradske uprave grada Beograda.

Zamenik ima pravo na platu y visini plate rukovodećeg radnika organizacione jedinice – sekretarijata Gradske uprave grada Beograda.

Ostala prava

Član 43.

Ombudsman i zamenik ostvaruju druga prava iz rada i po osnovu rada y skladu sa propisima kojima su ova pitanja uređena za izabrana lica y organima Grada.

Pravo na mišljenje

Član 44.

Ombudsman i zamenik ne mogu biti pozvani na odgovornost za mišljenje, preporuku, kritiku ili predlog koji su dali y vršenju svoje dužnosti.

Ombudsman i zamenik ne mogu davati izjave političke prirode.

Obaveza čuvanja tajne

Član 45.

Ombudsman i zamenik obavezni su da čuvaju kao tajnu podatke do kojih su došli vršenjem dužnosti.

Obaveza čuvanja tajne ostaje na snazi i po prestanku dužnosti. Obaveza čuvanja tajne utvrđena y st. 1. i 2. ovog člana odnosi se i na zaposlene y Stručnoj službi Ombudsmana.

VII SREDSTVA ZA RAD

Sredstva za rad Ombudsmana

Član 46.

Sredstva za rad Ombudsmana obezbeđuju se y budžetu Grada.

Ombudsman sačinjava predlog potrebnih sredstava za rad y narednoj godini i dostavlja ga Gradskom veću preko organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za poslove finansija radi uključivanja y predlog budžeta Grada.

VIII – STRUČNA SLUŽBA

Obrazovanje Stručne službe

Član 47.

Za vršenje stručnih i administrativnih poslova obrazuje se Stručna služba Ombudsmana (u daljem tekstu: Stručna služba).

Radom Stručne službe rukovodi sekretar, koji mora biti diplomirani pravnik sa najmanje pet godina radnog iskustva i mora ispunjavati i druge uslove za rad y jedinici lokalne samouprave.

Na sekretara i zaposlene y Stručnoj službi primenjuju se propisi kojima se uređuju radni odnosi zaposlenih y jedinici lokalne samouprave.

O pravima iz radnog odnosa odlučuje Ombudsman.

IX – PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 48.

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana izabrani po Odluci o zaštitniku građana („Službeni list grada Beograda. br. 34/09, 41/09 ispr., 41/10 i 29/15) ostaju na funkciji Ombudsmana i zamenika Ombudsmana do isteka mandata na koji su birani.

Član 49.

Stručna služba Zaštitnika građana nastavlja sa radom kao Stručna služba Ombudsmana.

Član 50.

Ombudsman će doneti akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta y roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 51.

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o zaštitniku građana („Službeni list grada Beograda. br. 34/09, 41/09 ispr., 41/10 i 29/15).

Član 52.

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja y „Službenom listu grada Beograda“.

Podnesi
pritužbu